یه چیز پیشنهاد بدین بذارم اینجا

نوشته های من در مورد برنامه نویسی، غیر از برنامه نویسی و چیز‌های دیگه...

یه چیز پیشنهاد بدین بذارم اینجا

نوشته های من در مورد برنامه نویسی، غیر از برنامه نویسی و چیز‌های دیگه...

مساله «آرایه قوی»

دوشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۰، ۰۳:۵۶ ب.ظ

دنباله a۱, a۲, ..., an به شما داده شده است. زیردنباله aL, ..., aR را از این دنباله در نظر بگیرید. Ks برابر با تعداد بارهایی است که عدد s در این زیر دنباله ظاهر شده است. قدرت عدد s برابر است با Ks.Ks.s. قدرت زیردنباله برابر با مجموع قدرت تمام اعداد طبیعی است (چون تعداد اعداد دنباله محدود است قدرت زیر دنباله نیز محدود است). دنباله a۱, a۲, ..., an به شما داده می‌شود. شما باید در تعدادی پرسش مقدار L و R را دریافت کنید و قدرت زیردنباله aL, ..., aR را چاپ کنید. می‌دانیم تعداد پرسش‌ها و تعداد اعداد دنباله از ۲۰۰،۰۰۰ بیشتر نیست. همچنین هر عضو دنباله بین ۱ تا ۱۰۰۰،۰۰۰ است.

راه حل

اگر قدرت بازه [i, j] را داشته باشیم و در حافظه‌ای مقادیر Ks را نیز ذخیره کرده باشیم بدیهیست که می‌توانیم در O(۱) قدرت یکی از بازه های [i, j+۱]، [i, j-۱]، [i-۱, j] یا [i+۱, j] را حساب کنیم. به عبارتی می‌توانیم یکی از سرهای بازه را یک واحد جابه‌جا کنیم و قدرت جدید و مقادیر Ks را نیز داشته باشیم. حال اگر بخواهیم از بازه [i, j] به بازه [p, q] برسیم می‌توانیم با |i-p|+|j-q| حرکت این کار را انجام دهیم. ایده حل این مساله این است که بازه‌های پرسش را طوری مرتب کنیم که وقتی از اولین بازه شروع کنیم و بازه‌ها را به ترتیب پردازش کنیم تعداد حرکت ها مجموعا از O(n*sqrt(n)) باشد. این روش مرتب کردن بازه ها را در ادامه توضیح می‌دهیم. برای راحتی محاسبات فرض می‌کنیم تعداد پرسش‌ها و طول دنباله باهم برابر و n است.

دنباله را به sqrt(n) ناحیه به طول  sqrt(n)تقسیم کنید. حال بازه‌های پرسش را به ترتیب ناحیه ای که از آن شروع می‌شوند مرتب کنید. اگر ناحیه شروع دو بازه برابر بود آن دو را طبق نقطه پایان‌شان مرتب کنید. ادعا می‌کنیم پردازش بازه‌ها به این ترتیب در مجموع O(n*sqrt(n)) حرکت نیاز دارد. زیرا ابتدای بازه در هر مرحله یا در همان ناحیه جابجا می‌شود با به ناحیه مجاور بعدی می‌رود. هر کدام از این دو نوع حرکت هزینه اش O(sqrt(n)) است. پس چون n بازه داریم مجموع حرکت ابتدای بازه از O(n*sqrt(n)) است. همچنین به ازای هر ناحیه بازه هایی که شروع‌شان در آن ناحیه است بر حسب پایان شان مرتب شده. پس انتهای بازه در هر ناحیه مجموعا O(n) حرکت می‌کند. چون sqrt(n) ناحیه داریم مجموع حرکت های انتهای بازه O(n*sqrt(n)) است. در نتیجه پیچیدگی زمانی الگوریتم O(n*sqrt(n)) است.

لینک سوال اصلی

  • دوشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۰، ۰۳:۵۶ ب.ظ
  • سید حامد ولی زاده

نظرات  (۲)

  • محمد مهدی جهان آرا
  • دمتون گرم ادامه بدین ;-)
    aqaie vali zade ye tekooni be een weblog bede axe mahi 2 ta matlab ke nemishe  !!! :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی